Nakra Bilim ve Teknolojik Uygulama Merkezleri

Türkiye'de İlk ve Orta Eğitim seviyesinde Bilim ve Teknolojik Uygulama Merkezleri kurulmaya başlandı...

Dünya ekonomisi ile bütünleşme çabası içinde olan Türkiye’nin gelişmiş ülkeler arasında hak ettiği yeri alması için gelişen teknolojiyi yakından takip etmesi, bunu mal ve hizmet üretimine yansıtması,  teknolojiyi üreten ve satan bir ülke konumuna yükselmesi gerekmektedir.

 

Zenginleşebilmek için yüksek teknoloji ürünü ihraç etmek önemlidir.  Yüksek teknoloji ürünlerinin üretilmesi Ar-Ge ile olmaktadır.  Teknoloji ürünlerinin en önemli girdisi ise eğitimdir.

Çocukların ilkokula öğrenmeye açık bir şekilde geldikleri dikkate alınarak, okula ilk gelişteki bu merakın okulda da sürdürülmesi temel amaçlardan biri olmalıdır.  Örneğin; bugün kesirler, yarın oranlar ödevleri yerine, hepsinin bir arada olduğu, zihinsel gelişimlerine katkı sağlayan bir sonraki adımı öğreten oyunlar ve araçlarla eğitim verilmelidir. Eğitim ezberden çıkarılmalıdır

Farkındalığı yüksek, özgüvenli, araştırmacı, tasarım kafası ile düşünebilen yaratıcı, disiplinli, çok çalışkan, akıllı ve iyi insan özelliklerine sahip profiller avantajlı ve başarılı hale geleceklerdir. Dijitalleşme ve teknoloji kullanım becerilerinin yüksek olmasının zorunlu hale geldiği bu dönemde, bunlardan uzak ya da bu alanlarda zayıf olanların başarı şansı gittikçe düşecektir.

Bilim ve teknoloji, kültürümüzün bir parçası haline getirilmelidir.  Meraklı, sorgulayıcı ve araştıran bireyler yetiştirecek eğitim sistemi oluşturmak için Matematik, Fizik, Kimya ve Biyoloji konularında eğitimler teşvik edilmelidir.

2000 yılından itibaren OECD, dünyadaki 15 yaş çocuklarının bilgi ve becerilerini değerlendirmek için PISA testleri yapmaktadır. 65 ülkeden 510,000'den fazla öğrencinin katılımı ile yapılan bu testlerde temel odak Matematiktir.  OECD'ye göre matematik, 'sonraki eğitim dönemi ve gelecekteki başarı için güçlü bir göstergedir.' OECD tarafından 2 senede bir yapılan test sonuçlarının değerlendirilmesi sonucunda, 65 ülke içinde Türkiye'nin sıralamadaki yeri 44'dür. PISA testleri bütün katılımcılar ortalamalarında,  Türkiye bütün kategorilerde ortalamanın altında puanlar almaktadır.

 

Yüksek Teknoloji üretimindeki lider ülkeler, bu konumlarına uyguladıkları eğitim seferberlikleri ile gelmişlerdir...

Türkiye genelinde 15 Yaş öğrencilerin puanlarının bu kadar düşük olması ve diğer ülkeler ile sıralamada çok gerilerde olmamız geleneksel eğitim sistem yapımız ile doğrudan ilişkilidir. Teknoloji lideri ülkelerin,  eğitim sistemleri ezberden kurtarılmış uygulamalar, sistemler, deneyler, deneyerek öğrenme temeli esas alınmıştır.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ezber yerine deneylere ağırlık verilmiş, çocukların deney yaparak, gözlemleyerek, sorgulayarak, kendileri işin içine girerek öğrenmeleri teşvik edilmiştir. Öğrenmek, yeni şeylere açık olmak, yenilikleri takip etmek en önemli noktalardır. Okulların; sosyal, duygusal ve kültürel ihtiyaçları da giderebilmesi önemli olduğundan, eğitim sistemleri bu gerçeği de dikkate almalıdır.

Bilim ve Teknolojik Uygulamalar Merkezi;  6 - 18 yaş arasındaki çocuklara yönelik bilgi, bilim ve teknoloji araçlarının kullanımının yaygınlaşmasını teşvik etmek amacı ile hazırlanan değişik eğitim malzemelerinin belirli bir pedagojik öğreti ile bir araya getirilmesidir. Merkezde, bilgisayar destekli bilim ve teknoloji eğitimi verilmektedir.

Eğitim içerikleri Eğitim Eko Sistemi bileşenleri ve bu bileşenlerin birbirleri ile etkileşimleri dikkate alınarak hazırlanmıştır. Merkezde kullanılan pedagojik öğreti ile öğrencilere dersleri anlatmak yerine onlara keşif yapmaları, yeni bir şey bulmaları gerektiği aşılanmaktadır. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Öğrencilerin, kendilerini bilim insanı gibi hissetmeleri sağlanmakta, deneyler yaparak, neyi nerede kullanacaklarını öğrenmeleri teşvik edilmektedir.

Öğrencinin bilim insanı gibi bir şeyler bulduğu deneyler yaptırılmaktadır.  Ezber yerine deneyler bulunmaktadır.  Çocuklar deney yaparak, gözlemleyerek, sorgulayarak, kendileri işin içine girerek öğrenmektedirler. 

Türkiye'deki ilk Merkez  2014 yılında Darüşşafaka'da ve bunu takiben İTÜ Geliştirme Vakfı Okulları olan Özel Ekrem Elginkan Lisesi ve Beylerbeyi Orta Okulunda açılmıştır.

Merkezin Amaçları :

Merkez bünyesindeki modüller yıl boyunca yapılacak planlamalarla öğrencilerin bilgiyi yaparak, yaşayarak üretmelerini, sorgulayarak araştırmalar yapmalarını, eleştirel düşünmelerini, yenilikçi fikirler üretmenleri, bireysel ve ekip çalışmaları yaparak yeni bilgiler üretmenlerine destek olacak nitelikte tasarlanmıştır.  Bütün içeriğin Milli Eğitim Bakanlığı programları ile uyum sağlaması mümkün olabilmektedir.